فرهنگی ،مذهبی
خمس در قرآن و حدیث ریشه مالیات خمس، آیه شریفه قرآن است: وَاعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبی وَالْیَتامی وَالْمَساکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ وَما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ ... بدانید هرگونه غنیمتى به دست آورید، خمس آن براى خدا و براى پیامبر و براى نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه از آنان است، اگر به خدا و آن چه بر بنده خود در روز جدایى حق و باطل نازل کردیم ایمان آوردهاید ... آیه در موردى خاص یعنى در روز بدر و رویارویى دو گروه مسلمان و کافر نازل شده است. لیکن سخن در باره واژه «غنیمت» در این آیه است که آیا معناى آن هر چیزى است که انسان در زندگى به دست مىآورد، یا مخصوص غنائم جنگى است؟ غنیمت، اعم از دستاوردهاى میدان جنگ است و مراد، هر چیزى است که انسان به دست مىآورد. به برخى از تعابیر اهل لغت اشاره مىشود: مىآورد، دستاورد، آن چه بىمشقت به دست مىآید، هر چه که از دشمن یا دیگرى به دست مىآید. مالک آن نبوده، سپس مخصوص به چیزى شده که از مشرکین گرفته مىشود. انسان به دست مىآورد.
خلیل، ازهرى و راغب، غُنم را چیزى دانستهاند که انسان به دست
ابنفارس، این واژه را به معناى دست یافتن به چیزى دانسته که قبلًا
کاربرد این کلمه در قرآن و حدیث نبوى هم در مطلق چیزى است که
By Ashoora.ir & Night Skin